Privacyverklaring Wet politiegegevens

Algemeen

De gemeente heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst voor taken in het kader van toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Een boa let op of mensen zich aan de wet houden. Als er regels of wetten worden overtreden, houdt de boa toezicht en treedt handhavend op. Als de boa persoonsgegevens verwerkt tijdens het toezicht houden, gelden de regels van de AVG. Als de boa persoonsgegevens verwerkt tijdens zijn opsporingstaken, (zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde), zijn de regels van de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing. De Wpg en de AVG stellen beide eisen aan het verwerken van persoonsgegevens. Zo kent de Wpg bijvoorbeeld specifieke bewaartermijnen voor de opslag van politiegegevens, terwijl de AVG geen concrete bewaartermijnen voorschrijft. Ook stelt de Wpg andere eisen bij het delen van politiegegevens tussen verschillende partijen. Er is een verplichting tot logging en extra beperkingen en uitzonderingen op privacyrechten van betrokkenen. Deze privacyverklaring legt uit hoe de gemeente omgaat met politiegegevens.

Waarvoor verwerkt de gemeente persoonsgegevens in het kader van de Wet politiegegevens?

Onder de Wpg worden persoonsgegevens voor verschillende doeleinden verwerkt. Deze doeleinden staan beschreven in Wpg artikel 8, 9 en 13. Denk hierbij aan: 

  • Het schrijven van een proces-verbaal wanneer er een strafbaar feit is gepleegd. 
  • Het behandelen, administreren en financieel afwikkelen van aan het proces-verbaal gerelateerde betalingen. Bijvoorbeeld het toekennen van bezwaren, het toepassen van de coulanceregeling en het toepassen van verminderingen en betalingsregelingen. 
  • Onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten (waaronder graffiti-incidenten). 
  • Opsporing van verdachten van spuugincidenten om vervolging door het Openbaar Ministerie mogelijk te maken. 

Welke persoonsgegevens worden in het kader van de Wet politiegegevens verwerkt?

Bij het aanzeggen van een proces-verbaal registreren wij:

  • contactgegevens
  • geboorteplaats en geboortedatum
  • een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan
  • het BSN, het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs.

Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of het treffen van een betalingsregeling. Het is mogelijk om coulanceverzoek in te dienen voor een proces-verbaal. Wij verzamelen dan, naast de gegevens die al bij het verzoek zijn verstrekt, contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum. Ook verzamelen we het proces-verbaalnummer en eventueel overige op het vergrijp van toepassing zijnde gegevens. Als wij aangifte doen bij de politie verzamelen wij voor zover mogelijk contactgegevens, geboorteplaats en -datum, ‘tag’ en/of ‘sign’ bij een graffiti-incident en tijd, plaats en soort strafbaar feit.  

Wat is de grondslag van de verwerking?

Persoonsgegevens mogen niet zomaar verwerkt worden, daar is een zogenaamde verwerkingsgrondslag voor nodig. De grondslag waarop de boa’s persoonsgegevens voor de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke verplichting. 

De boa’s verwerken persoonsgegevens op grond van: 

  • Wetboek van Strafvordering; 
  • Wet politiegegevens; 
  • Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar; 
  • Algemene Plaatselijke Verordening (APV). 

Hoe lang bewaren we de persoonsgegevens?

Politiegegevens mogen niet langer worden bewaard dan is vastgelegd in wet- en regelgeving, of voor de doeleinden waarvoor deze zijn verwerkt. In de Wpg staan diverse bepalingen die beschrijven welke typen gegevens hoe lang verwerkt en vervolgens bewaard mogen worden. Voor artikel 8-, 9- en 13-verwerkingen gelden verschillende bewaartermijnen. In ons Wpg- beleid kunt u hier meer over lezen. 

Met wie worden de persoonsgegevens gedeeld?

Alleen medewerkers met de juiste bevoegdheid mogen de gegevens bekijken. Ze mogen alleen de gegevens inzien die ze echt nodig hebben voor hun werk. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van politie of gemeente. Ook zij krijgen alleen toegang tot  gegevens die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in systemen worden gelogd. We houden bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald bestand. Op de ontvangers van de gegevens rust een geheimhoudingsplicht. 
 

Bij het aanzeggen van een proces-verbaal controleren wij gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Soms is het nodig dat de gemeente deze gegevens deelt met andere organisaties. Bijvoorbeeld met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), met het Openbaar Ministerie (OM) of de politie, vanwege een incident waarbij de gemeente aangifte doet.

Daarnaast delen wij soms persoonsgegevens met verwerkers die in opdracht van en voor de gemeente persoonsgegevens verwerken. Dit kunnen bijvoorbeeld incassobureaus, cloud- en hostingspartijen , en IT-dienstverleners zijn. Met deze verwerkers is een verwerkersovereenkomst afgesloten, waarin de wederzijdse rechten en plichten voor de verwerking zijn vastgelegd. 

Wat zijn uw rechten onder de Wet politiegegevens?

Onder de Wpg gelden andere regels voor uw rechten dan onder de AVG. U heeft het recht om te zien welke persoonsgegevens de gemeente onder de Wpg van u verwerkt. Als deze gegevens niet kloppen of niet volledig zijn, kunt u de gemeente vragen ze aan te passen of aan te vullen. U kunt ook vragen om gegevens te verwijderen of de verwerking ervan te beperken. U kunt u verzoek digitaal indienen via het e-formulierOok is het mogelijk om een afspraak te maken en langs te komen bij de gemeente. . Legitimatie is verplicht zodat vastgesteld kan worden of de persoonsgegevens door de juiste persoon worden opgevraagd. We laten u weten als we uw verzoek om inzage, correctie, verwijdering of beperking van de verwerking van uw gegevens in behandeling nemen.

Ook kunt u in beroep gaan tegen het opstellen van een proces-verbaal en de opgelegde boete. Als u denkt dat uw persoonsgegevens volgens de Wpg onjuist worden verwerkt, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

We hebben het recht een verzoek af te wijzen als: 

  • het verzoek gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren; 
  • dat nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing, onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen; 
  • de openbare veiligheid in het geding is; 
  • de rechten en vrijheden van derden worden geschonden; 
  • de nationale veiligheid in het geding is; 
  • de gemeente de wettelijke plicht heeft deze persoonsgegevens te bewaren; 
  • het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is. 

Beveiliging

Gemeente Kapelle neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. We hebben speciale regels en maatregelen om dit te voorkomen. Deze regels volgen de beveiligingsnormen die voor gemeenten gelden, zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Je kunt meer lezen over deze maatregelen in ons informatiebeveiligingsbeleid.

Meer informatie

Als u vragen heeft over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente Kapelle kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente Kapelle via privacy@kapelle.nl . Voor meer informatie over privacy kunt u de website van de Autoriteit Persoonsgegevens raadplegen.