Brandveiligheidsvoorschriften

Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

Op 1 januari 2018 zijn landelijke regels vastgesteld voor het brandveilig gebruik van plaatsen die in georganiseerd verband worden gebruikt, waaronder evenemententerreinen, tenten, tribunes en podia. In heel Nederland gelden nu dezelfde regels voor brandveiligheid bij evenementen.

Ook zijn er regels over basishulpverlening op evenementen. Aan deze regels moet u als organisator altijd voldoen.

In een aantal gevallen moet u de activiteit vooraf ook melden bij de gemeente. Deze melding is verplicht wanneer u een activiteit organiseert waarbij:

  • Een tijdelijke verblijfsruimte (bijvoorbeeld een tent) op het terrein aanwezig is die bestemd is voor meer dan 150 personen
  • U de brandveiligheid op een andere manier wilt regelen dan door toepassing van de concrete voorschriften van het Besluit door een gelijkwaardige oplossing

Het volledige besluit is te lezen in de Staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2017-373.html

Te downloaden